måndag 19 oktober 2009

Med anledning av

I helgen har jag repeterat betänkanden och fört protokoll över utskottens förslag till beslut.

95 motioner har behandlats.
6 föreslås bifallas (däribland min motion om dopet och Karins motion om barnkonsekvensanalys!)
Men hela 11 motioner får utskotten att med anledning av motionen föreslå Kyrkomötet att ge Kyrkostyrelsen uppdrag.

Det är alltså fler "med anledning av" än bifall!

Jag vet att det funnits "med anledning av" förut, men undrar om det inte är en större andel i år. Har utskotten blivit mera öppna för bra förslag, även om motionen i sin nuvarande form inte kan bifallas? Hur som helst är det positivt att bra idéer tillvaratas!

Ikväll åker jag nattåg till Stockholm. I Helsingborgs dagblad har det varit fokus på hur stadens politiker väljer att åka till huvudstaden på tjänsteresor http://hd.se/helsingborg/2009/10/10/far-och-flyg-m-politikerna-nobbar/. Många väljer konsekvent flyget. Jag tillhör inte flygfantasterna, så jag åker tåg och tycker att det är både bekvämt, smidigt och miljövänligt! Inte heller förlorar jag någon familjekväll, jag åker först när barnen gått och lagt sig...

Imorgon börjar Kyrkomötets andra session 2009.

Inga kommentarer: