onsdag 23 september 2009

Är årets Kyrkomöte ett vägskäl?

Årets Kyrkomöte är lite annorlunda än de tidigare. Vi kyrkomötesledamöter står vid ett vägskäl och det känns sannerligen i luften i Trapphallen och i de olika utskottsrummen.

Om det beror på att mötet startar två dagar efter Kyrkovalet, eller om det är förväntningarna på beslut och ny vägriktning, som vi många så länge har önskat, när det gäller frågorna om vigselrätt och samkönade äktenskap. Det vet jag inte.

Men det har börjat talas ett nytt språk, på ett nytt sätt, och det är tydligt.

Jag tycker att vår Ärkebiskop Anders Wejryd öppnade årets möte med ett fantastiskt bra tal. Han talade om kyrkans roll i tiden vi är i nu. Att kyrkan kanske lite bättre än andra faktiskt kan lyfta blicken och vara en kraft i samhället, stå för hopp och framtidstro. Detta i en tid när bilar brinner och ungdomars utanförskap i finanskrisen blir allt tydligare. Han ställden några viktiga frågor till oss ledamöter, hur ska vi ha det med vårt samhälle? Samhällsplaneringen har gett oss ett segregerat samhälle, ska kyrkan också följa den trenden? Vilka kyrkor ska vi stänga när det blir kärvare tider i församlingarna? Ska vi stänga kyrkorna där bilarna brinner? Hur påverkar utjämningsystemet inom kyrkan denna process?

Han pekade också på kyrkans roll som arbetsgivare, och hur kyrkan kan bli betydligt bättre på att jobba med människors utanförskap. "Arbete är en del av livsmeningen, - inte ett straff. Kyrkan kan göra mycket för att skapa arbetstillfällen för att hjälpa människor ur utanförskapet".

När vi behandlar motionerna blir det allt tydligare för mig att vi kyrkomötesledamöter pratar olika språk, vi representerar olika kulturer och generationer. När nomineringsgrupperna ska tillsätta roller och poster efter valet får vi hoppas att även 70-talisterna får en chans att bli representerade på poster som kan påverka mer än genom motioner och utskottsmangling.

Vår motion "Kyrkomötet 2.0" handlar om att Kyrkomötet måste öppna upp och jobba mer utvecklingsorienterat. Vad är det? Går det att skriva in i kyrkoordningen? Nej, om man ska utveckla något nytt så måste man styra mot något man tror på, men inte exakt vet i detalj hur det ser ut.

Med dagens upplägg går hela Kyrkomötet ut på att bevara allt som det alltid har varit. Arbetet i utskotten går ut på att hitta vägar att avslå motioner. Det borde vara tvärt om, vi borde öppna upp för att pröva nya idéer innan vi sätter ner foten och bestämmer oss.

Med dessa ord önskar jag er lycka till mina kära fina kyrkomötesvänner, jag lämnar er imorgon för jag måste åka på ett annat möte.. Men, jag lovar att nästa Session - då är jag här hela tiden.

Kram på er!

1 kommentar:

Emma Hedlundh sa...

Jag håller verkligen med om det du skriver. ÄB:s inledningsanförande var väldigt bra, och han lyfte fram så många viktiga frågor.
Jag hoppas verkligen på framgång för er motion om Kyrkomötet 2.0, för det är ju precis som du säger, att vi bevarar och avslår för det mesta, och det känns ofta så trögt. Ha det gott på ditt andra möte!