lördag 26 september 2009

Dagen efter...

Hur arbetssam den första kyrkomötetsveckan är, beror mycket på i vilket utskott man sitter. Jag är ersättare i Kyrkolivsutskottet, och vi brukar vara det utskott som har flest motioner att behandla. Det innebär att all tid måste utnyttjas, och inte sällan håller vi på till sent på kvällen.

I år har det gått bra, vi har hunnit med allt utan att det känts stressigt. Till området Kyrkoliv hör en mängd s k "mjuka" frågor: vi har bl a diskuterat en satsning på dopet, själavårdens ställning, medlemskommunikationen, konsekvensanalys utifrån FN:s barnkonvention och vuxnas väg till tro.

Det här är min första period i kyrkomötet - förhoppningsvis blir det en till, valresultatet pekar på det (men först måste kryssen räknas). Det som slagit mig mest under de här fyra åren, är det enormt stora engagemang för Svenska kyrkan, som finns hos ledmöterna. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men jag är väldigt berörd av att det finns så många hängivna människor, som verkligen vill kyrkans bästa.

Samtidigt är det klart att det finns vissa brister också: ett par av ledamöterna i utskottet har jag inte hört säga ett enda ord - fast de kan ju vara aktiva i de förberedande gruppmötena, det vet jag inget om. Man kan också fundera på formerna för arbetet: det blir lätt så att några som är vana att formulera sig dominerar diskussionerna, och får väl stort inflytande. På sätt och vis hör det till spelreglerna att alla grupper värnar sitt inflytande och yttrar sig i alla frågor, men ibland kan det kännas som om det är mer för att markera sin egen betydelse, än för att man verkligen har något att bidra med. Här skulle ordföranden kunna göra mer för att få till en spänstigare debatt.

Och så det här med "avslagskulturen": utgångspunkten då arbetet med att behandla en motion börjar, är att den fömodligen ska avslås. Och det blir också nästan alltid utskottens förslag; bifall tillhör undantagen. Visserligen är motionerna ofta formulerade så att det inte går att bifalla dem (därför att förslagen är för detaljerade eller formulerade så att de först måste bearbetas) men det är trist att inte ta emot all den iver att förbättra som ligger bakom motionerna, på ett mer positivt sätt.

Under den andra veckan debatterar Kyrkomötet i plenum. Det kan också bli en ganska seg debatt, men i år finns en bra motion som vill införa en del nyheter i arbetsformerna för att få lite mer sprätt på det hela. Hoppas att den inte avslås...

1 kommentar:

LeoH sa...

Upptäcker just nu, att inte har jag följt Kyrkomötesbloggen flitigt. Ska jag vara riktigt ärlig, så har det inte blivit många besök.
Skulle väl inte blivit något besök nu heller om inte pekaren hamnat fel!:-)