onsdag 23 september 2009

Tillsyn- och uppdragsutskottet

Det verkar som det bara är bloggare från tillsyn- och uppdragsutskottet som finns på den här bloggen, nästan.
Jag skall eller kan inte tillägga så mycket till arbetet i utskottet från vad Sofija, Emma och Karin har skrivit.

Men jag kan berätta något om stiftsmiddagen i Göteborg. Vi var bjudna av biskopen att äta en buffé i Kyrkans hus. Kan ju tyckas något enkelt och tråkigt, men det är ändå väldigt trevligt när man samlas på ett ställe där man får vara själv (istället för i en restaurang där det är svårt att höra osv).

Vi hade som vanligt trevlig samvaro, inbjudna gäster berättade historier om biskopar (mer eller mindre sanna) och både biskop och gäster sjöng sånger och arior både på svenska och tyska.

Stiftsmiddagarna är ett bra sätt att samla oss i den bas som vi faktiskt är valda för. Vi är valda för vårt stift. Vi sitter tillsammans med vårt stift i kyrkomötet. Vi "sorteras" alltid i stift. Det är positivt att vi får mötas och dela måltidsgemenskap under lätta former. För känslan är att vi så lätt delar in oss i nomineringsgrupper istället.

Och i och för sig - även under middagen handlade en del av samtalet om kyrkovalet och de olika nomineringsgrupperna. Och vem sa vad och vem tycker hur och så… ? Och jag blir lite trött och ledsen, för jag vill inte hålla på att tjafsa - jag vill jobba för en bra och klok kyrka.

Jag vill arbeta för en kyrka som firar gudstjänster, förmedlar undervisning mission och diakoni. Jag vill ha en levande, frimodig, öppen folkkyrka som talar om Jesus som ger hopp och mod för hela livet. Det gäller att inte glömma det när vi förvillar oss in i diskussioner om kyrkoordningen skrivningar eller mening.

När jag kom hem träffade jag ordförande Gunnar Sibbmark i foajen till hotellet. Du kan läsa en intervju med honom här på Svenska kyrkans webbplats.

Men jag uppmanade honom att anmäla kyrkomötet till fikatävlingen som ordnas av fairtrade - det borde väl bli bra med ett helt kyrkomöte som fikar rättvisemärkt en hel dag?

Du kan läsa min blogg om detta också här>>

Inga kommentarer: