onsdag 23 september 2009

En lång dag...

av utskottsarbete är över. I mitt utskott, Tillsyns- och uppdragsutskottet, har vi idag behandlat så skilda frågor som de nationella minoritetsspråkens plats i församlingsinstruktionen och förtroendet för kyrkans rättsystem. Däremellan frågor om diakonkandidaters moment 22, d.v.s. att de inte vigs om de inte har en tjänst och att de inte får någon tjänst om de inte är vigda. Diskussionerna är många och långa, ibland onödigt långa, och ofta går utskottets förslag i riktningen avslag. I ett inlägg här på bloggen skriver Maria Abrahamsson om hur vi i kyrkomötet för det mesta arbetar på ett sätt som går ut på att bevara mycket som det alltid har varit, och jag håller med om att det ofta känns så. Maria och några till har skrivit en motion om förändrade arbestmetoder för kyrkomötet - Kyrkomötet 2.0 - och jag hoppas verkligen att den motionen tas på allvar. Vi behöver hitta nya sätt att arbeta om vi ska komma någonvart.

Ikväll är det stiftsmiddagar, och jag och mina kollegor på Uppsala stifts kyrkomötesbänk ska på middag i Ärkesbiskopsgården. Det brukar vara en trevlig tillställning, med god mat och samvaro, och det är roligt att träffas under andra former än i arbetet, för kyrkomötet är så mycket mer än bara diskussion, debatt och beslut. Det är en samling trevliga människor med många goda idéer, och det är härligt att höra sorlet i Universitetshusets trapphall under kaffepauserna. På återseende!

Inga kommentarer: