tisdag 28 september 2010

Barnens kyrkomöte

Jag har bestämt för mig att jag tidigare skrivit om barns närvaro på Kyrkomötet. Jag har i år sett två ledamöter med barn närvarande (och dessutom anat i alla fall en bebismage). Det är viktigt att även småbarnsföräldrar kan fullgöra sitt uppdrag!

Det är också uppe ett par motioner som berör barn, t ex en motion om barnbiblar.

Idag talade Johan Berkman, Svenska kyrkans ungas förbundsordförande vid inledningen i aulan, och det aktualiserar den viktiga frågan om hur unga får synas på Kyrkomötet. Själv förespråkar jag att alla nomineringsgrupper ska arbeta för att det ska finnas en åldersspridning, eftersom alla olika erfarenheter berikar (liksom det berikar när vi har olika kön, är från olika stift osv). Jag har svårt att se att unga är en enhetlig grupp som tycker lika i alla frågor. Därför tycker inte jag att det blir rättvisande med en eller två unga representanter som väljs separat, och främst har sin plats tack vare sin ungdom. Det är viktigt att vi nyanserar vår bild av kyrkan genom att fler åsikter syns! Jag hoppas att det ska få vara så också i Kyrkomötet.

Inga kommentarer: