tisdag 28 september 2010

Hur blev det nu då?

Vad som hände efter vi hade avslutas vårt plenum igår kväll - det var att valberedningen träffades för att förbereda alla valen till utskotten. Och då valde valberedningen att adjungera en ledamot från Frimodig kyrka - den ledamot som kom upp på förslag under plenum.

Det var klokt tycker jag - synd att vi behövde vänta i tre timmar för att få det resultatet som kunde ha lösts om kommunikationen hade fungerat mellan de olika nomineringsgrupperna i förväg!

Förhoppningsvis kan vi dra några kloka slutsatser av detta till nästa gång.

Om en liten stund skall vi gå på inledningsmässan i Uppsala domkyrka. Närvarande är bland annat kungen och drottningen och sen är det meningen att vi skall gå i procession efter stiftsstandaren tillbaka till universitetet - där kyrkomötet inleds i all högtidlighet med tal av olika personer. Och sen skall vi välja utskotten och sen sätter arbetet igång.

En av motionerna som skall diskuteras i gudstjänstutskottet är Mot 2010:71 Om bröd och vin vid nattvarden. Och motionen handlar om att man skall kunna dricka något annat än alkohol (dvs vin) till nattvarden.
Kyrkans Tidning>> skriver att ärkebiskopen har för avsikt att ta upp frågan under sitt inledningstal på kyrkomötet - det skall bli mycket intressant att höra hur han tänker sig att ta sig an frågan.

Vi diskuterade frågan i vår grupp och konstaterar att det är en mycket viktig fråga för många människor. Vi konstaterar att det är en svår och krånglig fråga och den måste behandlas seriöst. Det vittnas om att det finns människor som inte kan tänka sig att gå till nattvarden om det inte är vin (som det står i bibeln. Och läronämnden påpekar också att vinet skall komma från vinstocken).

Givetvis är det oerhört komplicerat för dem som är alkoholister. Och vi fick också vittnesbördet om en församling som skulle införa druvjuice i sin församling och hade en alkoholläkare som var där och pratade. Då sa läkaren att det också var viktigt hur man benämnde drycken - dvs till och med om personen hörde ordet vin och trodde att det kunde vara det (även om det var juice) så kunde detta trigga igång ett behov. Läkaren ville alltså att man skulle ändra nattvardsorden. Nu blev detta inte aktuellt i församlingen utan man löste det på ett annat sätt.

Andra berättade om vänner som är anonyma alkoholister och som när de går till nattvarden bara tar brödet - och att det blir en djup symbolik för dem att avstå från vinet.

Det finns alltså många olika vägar att gå.
Det finns några frågor som man måste tänka å. Det kom också fram att många anser att detta är en själavårdsfråga som borde lösas pastoralt och lokalt. Det finns heller inget alkoholfritt vin - det är avalkoholiserat och står det länge så kan alkoholen stiga i vinet. Och juice är skadligt för våra kyrkliga textilier och man måste då hantera detta på ett särskilt sätt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är olyckligt när du skriver det som att det avgörande vore om det är alkohol eller inte. Det är ju inte så att det är okej att ha öl i nattvarden med motiveringen att det är alkohol. Frågan gäller om vinet (oavsett aklkoholhalt) kan bytas ut mot någon annan dryck. Juice är inte vin bara för att den kallas druvjuice, men avalkoholiserat vin är vin om än utan alkohol.

I vår kyrka så kom frågan upp till diskussion redan på 1500-talet (p.g.a. vinbrist orsakat av en Hansan-bojkott). Då konstaterade vår lutherske ärkebiskop Laurentius Petri att vinet inte fick bytas ut mot körsbärssaft, vatten, mjöd, öl eller annan dryck. Det var för reformatorerna bättre att fira en nattvardslös bönegudstjänst än att förvränga nattvardens instiftelse och fira nattvard med annan dryck än vin.

För övrigt så är påståendet om att alkoholister inte skulle klara av alkoholfritt vin mycket omstritt och ifrågasatt hos alkoholforskare. Det finns alltid allergiker eller människor med fobier, men dessa undantag kan inte få styra. Vi kan hitta särlösningar för dem (t.ex. bara ta emot Kristi kropp eller att doppa brödet i vinet), men undantag ska inte bli regel.

Carina Etander Rimborg sa...

Personligen tycker jag det är självklart att det skall vara vin i nattvarden. Personligen tycker jag heller inte att det skall vara minsta gemensamma nämnare som gäller (då skulle alla kyrkor erbjuda glutenfritt bröd osv).
Men det är en komplicerad fråga för dem som har problem med alkohol och ärkebiskopen tog upp detta i sitt tal på inledningsgudstjänsten igår.

O. sa...

Carina: jag förstår inte varför din personliga åsikt ska väga tyngre än läronämnden och biskopskollegiets konsensus: att det i slutändan är druvan det kommer an på. Så länge det är druvans saft.

Alla är vi simul justus et peccator, låsta i vår synd och befriade av Guds nåd. Varför skulle vi då särskilja vissas problem som mer avvikande. För min del är det självklart att "glutenintolerans" eller alkoholproblem ska väga tyngre än andras personliga preferenser.

Frågan är med andra ord inte särskilt komplicerad. Det handlar om valet mellan att experimentera med folks liv och hälsa eller om att offra vinälskares bekvämlighet. För mig är valet enkelt. Det är inte alkoholen som avgör nattvardssymboliken - det är avsändaren Jesus Kristus själv.