måndag 27 september 2010

Rösträkning och kära återseenden

Kyrkomötet är igång, och för min egen del innebär det inte någon lång utflykt - som Uppsalabo sover jag såklart hemma, och jag arbetar ju dessutom på Uppsala universitet till vardags, så det är mest människorna snarare än platserna som är speciella för mig när kyrkomötet drar igång. Några av de gamla kamraterna saknas såklart när det är ny mandatperiod, men många bekanta ansikten och glada återseenden har det varit idag, och en del nya vänner också. Den första dagen har mestadels ägnats åt gruppmöten, information samt för min del åt rösträkning, eftersom jag valts till justeringsperson. Som skrivits här tidigare på bloggen var det en lång väntan på resultaten. Tiden kändes inte så lång inne i rösträkningen kan jag avslöja utan vi jobbade på så snabbt och effektivt vi bara kunde...

Imorgon fortsätter gruppmötena men på eftermiddagen får vi äntligen komma igång med det högtidliga öppnandet i Domkyrkan och aulan, och sedan komma till våra utskott och ta itu med alla ärenden.

Vill du läsa mer om frågorna som ska behandlas, så finns alla handlingar tillsammans med övrig information på kyrkomötets webbplats. Där kan man också följa plenumförhandlingarna (som visserligen inte är så långa nu under första sessionen) på webb-tv. Nästa sändning blir öppnandet, ca kl 15.15 imorgon tisdag.

7 kommentarer:

Anonym sa...

"Är du ledamot av Kyrkomötet (eller deltar av annan orsak) och vill vara med och blogga? Skicka ett mail till marta.axner (snabela) gmail.com"

Men du måste vara av rätt sort för att få vara med. Det räcker inte att du är kyrkomötesdelegat. Har det försports mig. Borde det inte vara bättre med ett annat namn på bloggen?

L

Anonym sa...

Ryktet säger att Långström Vinge starkt motsätter sig att någon icke godkänd av resten av gruppen ska få blogga.

någon förvånad över försök till likriktning?

Karin sa...

Det behöver inte ryktas. Kyrkomötesbloggen startades av mig på mitt initiativ där jag inbjöd några andra.

Och det är min rättighet att själv avgöra vilka jag vill dela bloggutrymme med. Nätet är stort. Både frimodig kyrka och sverigedemokraterna har egna bloggar. Varför är kyrkomötesbloggen så populär?

Anonym sa...

Sant. Din rättighet att avgöra vilka som skriver på din blogg.

men den kan uppfattas som om den var ett officiellt kyrkomötesblogg, men det vet du säkerligen redan.

Karin sa...

Det är ju olyckligt om någon har trott att det är en blogg som drivs av kyrkokansliet, t ex.

Tycker nog att det framgår rätt så tydligt vad avsikten med denna blogg är.

Anonym sa...

Det är härligt med den öppna demokratiska folkkyrkan!!!

L

Anonym sa...

Det framgår ju knappast av den inbjudan som ligger på sidan att den inbjudan endast gäller de utvalda!