fredag 24 oktober 2008

Avresa och miljöfrågor i Kyrkomötet

Nu är Kyrkomötet avslutat i plenum, återstår en gudstjänst i Domkyrkan innan hemfärd.

Jag åker hem med tåg till Skåne. Det är ett av mina sätt att bidra till miljön. Därutöver har jag tänkt på följande vad gäller miljöperspektivet i Kyrkomötet...

- Alla engångsmuggar av papper och plast som använts i foajén, fy vilket slöseri! Heja POSK som köpte kåsor till hela gruppen att använda istället!
- Som alternativ till engångsmuggarna kunde man genom Hela världen köpa en vattenflaska, som jag dock inte efter användning kan panta. Glöm alltså inte bort att sortera den rätt!
- Alldeles för få pappersinsamlingar! Fler pappersinsamlingar uppmuntrar och påminner om att sopsortera.
- Många dokument, t ex utskottens betänkanden, inleds med två halva sidor av först sammanfattning och sedan innehållsförteckning. Slå ihop dessa på en sida, när det är möjligt!

Mitt hotell, Uppsala, är sannerligen inga föregångare i miljöfrågor. Här är några exempel:
- Enportionsförpackningar i mängd, både på rummen och i matsalen. Ex. förpackad tvål (använd tvål försvann vid städningen fast den inte var slut), engångstuber med kaviar, småpaket med smörgåsmargarin osv.
- Övernitiskt utbyte av tvål, handdukar, lakan. Flera saker kan man gott få lov att använda så länge man bor på hotellet. Förpackad tvål kan man byta ut till flytande dito (så slipper man kasta så mycket tvål, även om hård tvål visst är bättre ur miljösynpunkt).
- Inför sopstationer på varje våningsplan, så att man har en chans att sortera ut. Kändes hemskt att kasta glas bland restavfall!

Svenska kyrkan är en stor uppdragsgivare på hotellen här i Uppsala, jag tror att man kommer långt med påtryckningar.


Givetvis har vi diskuterat större miljöfrågor, som kan ge rejäla miljövinster, men man måste börja i det lilla och där vara en förebild!

Inga kommentarer: