fredag 24 oktober 2008

Avslutning

Nu sitter jag på tåget, på väg hem från kyrkomötet. Jag är rätt så trött och hoppas detta inlägg inte blir för veligt på grund av att jag kanske snurrar till saker.

Efter lunchen idag hade kyrkomötet ytterligare ett beslutsplenum. Då tog vi beslut om att kyrkomötet skulle uppdrag åt kyrkostyrelsen att till kyrkomötet 2010 föreslå former för ungas ökade delaktighet i Svenska kyrkan på nationell nivå t.ex. i anslutning till kyrkomötet.

En av POSKs ledamöter försökte få till en lite skarpare skrivning och att slutmeningen istället skulle lyda " främst i anslutning till kyrkomötet". Men så långt ville inte kyrkomötet sträcka sig.

Jag hoppas att det kan bli något bra av detta.

Alla andra ärenden avslog vi. Sen avslutades alltihopa med att vi antog budgeten. Sen var det slut. Vi lämnade in våra namnbrickor, hämtade våra väskor, packade ner alla våra papper, sa hejdå till alla kompisar och så gick vi till Uppsala domkyrka för avslutningsgudstjänst. Men den gudstjänsten kommer jag att recensera separat.

Vad skulle jag vilja säga om årets kyrkomötet? Ja, detta var ett typiskt mellanår. Frågorna som var uppe rörde många olika frågor, det är viktigt att vi får diskutera dem. Men det visst finns det saker som kan stramas upp. Hur vi förbereder ärende, hur demokratin fungerar, hur talartiden fördelas och sånt.

Jag hoppas nu att alla ledamöter i kyrkomötet åker hem och berättar hur kyrkomötet har varit och vad vi har beslutat, i alla sina församlingar och där man sitter förtroendevald. För det tycker jag faktiskt är en av våra stora uppgifter.

Inga kommentarer: