torsdag 23 oktober 2008

Kyrkomötets arbetsform - är det utvecklingsorienterat?

Jag återger här för alla bloggläsare lite från min spaning (i politiken skulle man kanske kalla det för reflektion, men här kallar jag det spaning) från avbytarbänken i Organisationsutskottet.

Om man i mer sportsliga termer ska försöka sig på att förklara processen runt hur vi politiker jobbar med utvecklingen av Svenska Kyrkan.. Så kan jag bara säga så här från avbytarbänken att jag deltar inte i matchen överhuvudtaget.. Den spelas någon annanstans. I en utredning, där ett fåtal personer stänger in sig i ett rum, oftast under flera år. Så, jag kan i praktiken sitta i Kyrkomötet en hel mandatperiod utan att fatta några beslut..

Varför säger jag så? Jo..

De första åren i Organisationsutskottet avslog vi en massa bra idéer med hänsyn av att dessa frågor med hänsyn till arbetet i Demokratiutredningen, så fick vi en urladdning förra året och nu har vi en ny utredning, STRUKTUR utredningen.. I år avslår vi konkreta förslag för utveckling med hänsyn till den nya utredningen. Jaha? Slutsatsen blir att jag skriver en motion om att förlänga mandatperioderna, så att man iallafall får vara med och fatta beslut någon gång..

Min reflektion är att kyrkans regelverk istället borde utgöra spelregler (med sportig ton..) där regelverket stöder en utvecklingsprocess, prövar nya ideeer utifrån lokala behov och förutsättningar, utvärderar och sen formeleras in i regelverket. Ganska modern form av utveckling.

Utvecklingen måste bygga på ett underifrånperspektiv, med tillit och förtroende för att människor som känner tillhörighet till sin kyrka, verkar för sin kyrkas bästa.

Med andra ord; släpp taget om hörnstolpen och kom in i matchen..

3 kommentarer:

Leif Ekstedt sa...

Som Moderat och kyrkligt intresserad skulle jag helst se en ALLIANS i det politiskt kontaminerade Kyrkomötet.
Alliansen skulle ha ett mål - omfatta alla medlemmar med medlemskap i Svenska Kyrkan.
Om man politiskt är höger eller vänster med en övertygelse att
religionen är kittet i den andliga värden så begriper jag inte varför politikerna sätter sig på
olika stolar.Läs Brygubbens funderingar i ämnet. Gud är väl övergripande partierna?

Anonym sa...

Via en löddrig dataöverförning lyssna jag på kyrkomötets debatten och det slår mig att påfallande (än så länge) dyker samma personer upp i debatt efter debatt.. Vilket får en att osökt tänka på likheten mellan riksdag och kyrkomötet är påfallande. Ibland kanske en partiledardebatt skulle ge lika mycket eller lika lite i debattinläggen.

Fast det finns en liten skillnad när ledamöter inom samma gruppering lägger olika yrkande och ställs mot varandra i omröstningarna

Anonym sa...

Man skall visst inte dra för tidiga slutsatser för plötsligt blev det debatt med nya debattörer när man debattera valfrågor och man ser sina positioner hotas