lördag 4 oktober 2008

Kul i talarstolen

Nu är även jag med på Kyrkomötesbloggen. Jag är bänk nr 86 med namnet Stig-Göran Fransson från Växjö stift och tillhör nomineringsgruppen Centerpartiet.

Nu väntar vi ledamöter i Kyrkomötet på att från Kyrkokansliet få utskottens alla betänkanden så vi kan läsa på och fundera på inläggen i plenum nästa kyrkomötesvecka.

I mitt utskott, Kyrkorättsutskottet, hade vi längsta diskussionen om motionen de ungas Kyrkomöte. Hur ger vi de unga möjlighet till inflytande?

Jag är inte säker på att det bästa sättet för ungdomarnas inflytande är deltagande i formella beslutsorgan. Kyrkans demokratiska struktur, som är viktig, tilltalar inte de flesta ungdomars förväntan på snabba beslut.

Ungdomars inflytande kanske sker bättre, på lokalplanet, om kyrkorådets ordförande ett par gånger om året sätter sig mitt i ungdomsgruppen och samtalar om ungdomarnas önskemål och förväntningar.

För att nästa kyrkomötesvecka inte skall bli för tråkig så hoppas jag från talarstolen inte behöva höra långa upprepningar på sådant som tidigare sagts. Kanske bilden från Kalles elaka bildblogg kan vara en vägledning.

Inga kommentarer: