onsdag 24 september 2008

Barn och familj i festmässan

I år är jag på Kyrkomötets första session med hela min familj (man och två söner, fyra år respektive sex månader) eftersom jag ammar och bor för långt bort för att kunna åka hem och göra det. Jag deltar i Kyrkomötet som vanligt. Amningshjärnan fungerar utmärkt!

Jag har tänkt mycket på gårdagens festmässa i Uppsala domkyrka, som blev så fantastisk. Vi var hela familjen på jubileumsmässan. För mig kändes det så underbart att vara så många män och kvinnor som tillsammans tackade och bad för vår kyrka. Att dessutom få vara flera i prästskjorta som fick gå ut för att amma och byta blöja (uppe i tornet!) var en unik erfarenhet. Vi fick alla, både andlig och lekamlig spis, var och en efter sina behov. Gud möter oss där vi är, oavsett ålder, etnicitet och kön. Även en fyraåring, som ritar för att tiden ska gå fortare, får vara med en del av gudsmötet.

Mångfalden var berikande, inte minst alla internationella gäster gjorde det till en färgstark gudstjänst, som jag kommer att bära med mig länge!

Inga kommentarer: