tisdag 23 september 2008

Utredning..eller snöboll??

Hej, här är jag, Maria Abrahamson. Moderat kyrkomötesbloggare.. som sitter i organisationsutskottet.. Om ni vill botanisera i min blogg kan ni hälsa på här.. Den är numera som en gammal garderob, där man kan botanisera bland tankar och idéer..



Jag ger här några kommentarer från dagens utskottsarbete. Och rubriken blir en bra sammanfattning. Jag fick den bilden framför mig när utskottet ville avslå två motioner för att hänvisa dem till den pågående strukturutredningen.. Jaha? När jag kom första året 2006 pratade vi hela kyrkomötet om Demokratiutredningen, förra året pratade vi istället om Strukturutredningen, och i år hänvisar vi åter till den stora Strukturutredningen.. När ska vi göra något då?? Här kan man tydligen sitta en hel mandatperiod utan att besluta något..



För mig är detta ett konstigt sätt att bedriva förändringsarbete? I en så komplex och mångfaldig organisation som Svenska Kyrkan borde man väl istället jobba med mer processorienterat? Att ständigt begrava utvecklingsfrågorna i långa utredningar bidrar till att skjuta det viktiga förändringsarbetet framför sig som en snöboll. Som dessutom blir allt större..



Kyrkomötet borde väl kunna hantera principer och ange en riktning för den fortsatta processen?

Kyrkomötet borde väl kunna öppna möjligheten för försöksverkamhet i detta avlånga land.

Inga kommentarer: