onsdag 24 september 2008

Mycket prat blir det...

Kyrkolivsutskottet heter det utskott där jag tillbringar dessa dagar. Jag, är Markus Holmberg från Uppsala, ledamot i kyrkomötet för Öppen kyrka (ÖKA) sedan senaste valet. Vi är en liten grupp i KM, bara sju ledamöter. Men vi ÖKAde med 75% i senaste kyrkomötesvalet! ÖKA är en partipolitiskt obunden nomineringsgrupp. På en kyrkopolitisk karta kan man nog säga att om "Frimodig kyrka" står till höger, befinner sig ÖKA till vänster. Och POSK mittemellan. Jag återkommer till vad det innebär vid ett senare tillfälle.

Utskottet har väldigt många motioner att bereda. De handlar om allt från att främja dansen i Svenska kyrkan, till att fundera över kyrkliga konsekvenser av FRA-lagen. Precis som i alla utskott råder den något trista grundinställningen att varje motion förmodligen bör avslås. Det blir näst intill sensation om utskottet, någon enstaka gång, kommer fram till ett bifall. Beror det på att nästan alla motionärer i Kyrkomötet saknar förmågan att hitta de viktiga motionsämnena? Nej, jag tycker inte det. Men jag förvånas över att många motioner är så överdrivet detaljerade. Att-satserna (som är det KM har att ta ställning till) innehåller ofta onödiga detaljer, om ett bestämt antal kronor eller en viss i förväg förutsatt effekt av en åtgärd, som gör att motionen inte kan bifallas, trots att den tar upp en viktig fråga.

Mycket prat blir det, i alla fall. Onödigt mycket ibland, om nån frågar mig. Man måste ju inte yttra sig, om man inte har något nytt att tillföra diskussionen. Eller är det ett syndrom från partipolitikens sammanhang - om man inte hörs, finns man inte?

1 kommentar:

Sofija Pedersen Videke sa...

Jag tänker att det ändå är så oerhört positivt att frågorna lyfts, även om det blir avslag på motionerna. Så kände jag förra året när jag själv var medmotionär på en motion om lämplighetsprövning av präst- och diakonkandidater. Det blev avslag på motionen, men vi fick tid att debattera i plenum och fick möjlighet att delge biskopar och utskottet som behandlade (mitt eget utskott - Tillsyns- och uppdragsutskottet) våra synpunkter och erfarenheter. Så det myckna pratet leder förhoppningsvis någonstans...