torsdag 25 september 2008

Ännu en dag

Så kan då ännu en arbetsdag i Kyrkomötet läggas till handlingarna. Många arbetar även ikväll, men i mitt utskott bedömdes det att vi hinner färdigt under morgondagen, så vi fick ledigt ikväll. Det känns faktiskt ganska skönt, även om det är lite tråkigt att lämna livet i universitetshuset och gå hem.

Dagen har rullat på i en stillsam lunk, med en fin morgonmässa i domkyrkan som upptakt. Därefter följde ett gruppmöte, med inledande andakt, innan utskottsarbetet, även det inlett med andakt, tog vid. Det är nog bara under kyrkomötesveckorna som jag ber Vår fader tre gånger varje dag, inom loppet av två timmar...

Eftermiddagen har så ägnats åt ett seminarium om samtalen med staten angående den kyrkoantikvariska ersättningen. Det är vid en första anblick ungefär så spännande som det låter, men vid det gruppsamtal som följde efter de inledande anförandena så kunde jag ändå konstatera att det är en väldigt viktig och komplex fråga, som kräver en hel del funderande.

I min grupp diskuterade vi även en del andra frågor som just nu ligger på bordet när det gäller kyrkans relation till staten, t. ex. den om rätt till ledighet för förtroendeuppdrag. Idag har man rätt till ledighet för förtroendeuppdrag i kyrkan, men detta är en övergångsbestämmelse som löper ut nästa år, och förhandlingar pågår nu i denna fråga. Som jag ser det är det av stor vikt, inte minst inför nomineringarna till nästa års kyrkoval, att man hittar en lösning på hur det här ska fungera i framtiden.

Nu går jag hem och läser betänkanden inför morgondagens arbete, och konstaterar att vi redan är framme vid den första sessionens sista dag. Tiden går fort när man har roligt!

Inga kommentarer: