fredag 26 september 2008

Varför inga studiebesök?

Större delen av kyrkomötets utskott har varit färdiga större delen av dagen. I mitt utskott - Tillsyn och uppdrag - var vi färdiga strax efter 12.00. Nu har vi allihopa dragit omkring på stan (eller sitter och bloggar i Uppsala universitets hall) fram till kl 16.00 när vi har sammanträde. Vi får inte lov att åka från stan förrän kl 17.00.

Inga studiebesök har erbjudits ledamöterna. Inga spännande kyrkobesök, eller ens ett studiebesök i kyrkans hus. Ingenting! Det är skamligt. Det är skamligt att låta 251 människor dra omkring i Uppsala bara för att vänta på ett sammanträde som tar 15-20 minuter.

Jag förstår att det är viktigt att avsätta tid - så att utskotten inte behöver jäkta. Det är helt OK. Jag förstår också att man sätter en tid för när man får lov att åka hem (innan detta gjordes åkte folk hem mycket tidigt på fredagarna och det kunde bli problem med de beslut som skulle tas sent). Men jag tycker att man borde ta vara på att det faktiskt är folk här från hela landet som skulle vilja lära sig mer. Och att man har en jättechans att sprida information ut i hela landet med personliga kontakter.

Skäms kyrkomötet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förlåt men jag förstår inte problemet. Vill ni göra studiebesök kan mötesbyrån säkert hjälpa er?

Johannelunds teologiska högskola (8 min med bussen) tar till exempel säkert emot er. Välkomna att besöka en modern praktisk prästutbildning.

För inte är det väl 251 initiativlösa vuxna människor vi valt?

Nanna sa...

Hejsan hej!
Jo jag ville bara meddela att jag vet om minst ett utskott (Gudstjänstutskottet) som faktiskt gjorde ett studiebesök.

De åkte inte 8 minuter utan gick ner till Domkyrkan för att få en guidad tur av orgeln.

Det ni - jag tyckte det var ett bra initiativ om man vill ha ett studiebesök under väntetiden.