fredag 26 september 2008

Historielöshet

Eftersom mitt utskott inte har haft mer ärenden att behandla än vad det avsatts tid för har jag kunnat ägna en del av min "ledighet" åt att läsa de utmärkta böckerna vi fått i samband med 50års jubiléet för beslutet att möjliggöra för både män och kvinnor att bli präster.

Även om jag ibland känt mig rejält upprörd under läsningen, är det viktig läsning. De är också viktiga dokument i historieskrivningen. Jag har lärt mig en massa nytt, trots att jag faktiskt läst massor om svensk kyrkohistoria under 1900-talet. Äntligen finns det väl underbyggd litteratur om denna fråga! Men ibland finns det en historielöshet hos fr a unga kvinnor, menar biskop emerita Christina Odenberg. Jag hoppas att inte minst boken Äntligen stod hon i predikstolen - historiskt vägval kommer att användas i undervisningssammanhang. Gärna på Pastoralinstituten och Johannelund som ibland känner sig kluvna inför samtal om denna fråga. Här finns alla argument som använts, både för och emot. När man känner till dem är man som präst (vare sig man är man eller kvinna) bättre rustad att möta den verklighet som möter i en del församlingar.

Efter samtal i utskotten har jag också blivit alltmer övertygad om att det får vara slut på det tysta lidandet som kvinnor ibland uppmuntrats till, i allmänhet i all välmening, "för kyrkans bästa". Diskrimering är aldrig för kyrkans bästa, är reglerad enligt svensk lagstiftning och bör anmälas där den förekommer!

Inga kommentarer: